El desembre de 2021 es publica la nova llei orgànica LOMLOE amb el qual es pretén una nova ordenació de l’ordenació general del sistema educatiu. Es tracta de la novena Llei d’Educació en els últims 50 anys.
La proposta de currículum de Catalunya s’ha redactat com un instrument per avançar cap a la societat que volem. Per això, el projecte educatiu de les escoles FEDAC #avuixdema2024 conjuntament amb el desplegament del currículum pretén donar resposta als desafiaments de la societat actual i futura amb l’objectiu que els nostres infants i joves esdevinguin els protagonistes i siguin capaços de mobilitzar tots els aprenentatges adquirits.
Què entenem per currículum?
El currículum és un document que inclou els objectius, metodologies, sabers, criteris d’avaluació, etc. que els nostres alumnes han de conèixer. Aquest pretén garantir la qualitat de l’educació en un mateix territori i és una eina didàctica per als docents.
El currículum ens ha de fer possible el desplegament del projecte de vida personal i professional dels nostres alumnes així com l’accés a processos formatius posteriors i a l’aprenentatge al llarg de la vida.
Com és aquest nou currículum?
Aquest currículum reconeix l’infant com el protagonista del seu propi aprenentatge i del grup al qual pertany i és fonamentalment de caràcter competencial, de manera que es potencia el treball globalitzat a través de reptes, desafiaments, dilemes i projectes que es donen en situacions d’aprenentatge, és a dir, escenaris que l’alumnat es troba a la vida real i que els centres educatius utilitzem per desenvolupar aprenentatges de manera més contextualitzada, amb sentit i, per tant, funcional.
Per aconseguir una societat més justa i democràtica, cohesionada, inclusiva que contempli totes les persones i on sigui possible la igualtat d’oportunitats i la igualtat real i efectiva; totes les matèries es veuen impregnades pels 6 vectors curriculars que considerem la clau de la transformació educativa, ja que donen resposta a les aspiracions personals i col·lectives, sostenible, digitalitzada, més equitativa, més verda, més feminista, més cohesionada, sense desigualtats socioeconòmiques i més democràtica.
Què són les competències específiques?
Les competències específiques són els acompliments que els alumnes ha de saber desplegar en activitats o en situacions l’abordatge de les quals requereix els sabers bàsics de cada àrea o matèria, entenem sabers com a continguts. Aquestes competències constitueixen un element de connexió entre, d’una banda, les competències clau, i per una altra, els sabers bàsics de les àrees i els criteris d’avaluació. Cada etapa (Infantil, Primària i Secundària) té la seva llista de competències per a cada àrea, que es mantenen al llarg de tota l’etapa.
En què canvia el dia a dia?
Amb el nou currículum, la didàctica, com els docents hem d’ensenyar, ha d’anar centrada en els processos, en fomentar en els alumnes el raonament i l’acció. Cal anar deixant enrere la idea que els professors som transmissors de coneixements, ja que avui en dia, en el món el què vivim, els coneixements ja hi són i estan a l’abast de tothom, però el que és important és que els alumnes aprenguin a gestionar, relacionar, interpretar, entendre i ser crítics amb aquests coneixements. És important que els alumnes esdevinguin els protagonistes del seu aprenentatge, que prenguin consciència dels seus progressos, dels seus resultats, dels seus talents, de les seves capacitats. El dia a dia a l’aula ha de centrar-se en el disseny d’unitats didàctiques que permetin a l’alumne construir coneixement i posar-lo en pràctica, “activant-lo” en situacions contextualitzades.
Com va dir Benjamin Franklin: “Digues i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc”. (1706-1790)
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola