Vallcalent, 40 - 25006 Lleida

973 28 25 63

L’art també té nom de dona

L’art també té nom de dona

A l’escola, l’art no és només una activitat creativa: és una eina poderosa per educar en la igualtat, el pensament crític i el respecte per la diversitat. Visibilitzar el paper de les dones en la història de l’art des de les primeres etapes educatives és clau per construir una societat més justa i inclusiva.

La importància de posar especial cura en destacar el paper de les dones en l’art a l’escola infantil i primària és essencial per fomentar una educació inclusiva, equitativa i respectuosa amb la diversitat. Treballar l’art en aquest context permet als infants aprendre sobre les aportacions històriques i contemporànies de les dones a la cultura, la societat i la creació artística. Així, és possible contribuir al desenvolupament de nens i nenes amb una visió més àmplia i crítica del món que els envolta, en línia amb l’objectiu de formar ciutadans i ciutadanes compromesos amb la transformació social.

Aquest enfocament no es queda en la teoría: es viu intensament a les aules a través d’experiències concretes i vivencials. A l’espai d’art d’infantil, per exemple, els nens i nenes han descobert i jugat amb l’obra de Frida Kahlo, explorant el seu món simbòlic i les emocions que transmet la seva pintura. També treballen l’escultura a partir de les creacions de Judith Scott, experimentant amb textures i materials diversos per emular la seva expressió artística. A les aules de P1, P2 i P3 s’han apropat a figures femenines de la música com Magalí Sare, Sílvia Pérez Cruz i Judit Neddermann, destacant el seu talent i la seva aportació a la cultura contemporània. A la comunitat de grans els infants han fet un viatge fascinant: a P4 es van endinsar en el món abstracte de Kandinsky i van descobrir dones artistes que van ser part d’aquell moviment o hi van estar connectades com Gabriele, Sonia Delaunay i Hilma af Klint després a P5 la curiositat els va portar a buscar dones pintores catalanes d’ara mateix interessant-se per saber com aquestes artistes expressen les seves emocions a través dels seus quadres coneixent així a Sílvia Hornillos que fa servir colors vius i formes abstractes molt visuals. Finalment a P6 van descobrir la importància de les dones en el moviment modernista trencant amb la idea que només els homes van ser protagonistes de la història de l’art explorant diferents disciplines artístiques com la literatura amb Caterina Albert la pintura amb Lluïsa Vidal l’escultura amb Camille Claudel i la música amb Cécile Chaminade.

Tots aquests exemples ajuden els infants a entendre que l’art no és un terreny exclusiu dels homes, sinó un espai compartit, ric en veus, mirades i vivències diverses. El modelatge de referents femenins i diversos és fonamental per reconèixer el talent en totes les seves formes i per combatre els estereotips de gènere des de ben petits. Mostrar les contribucions de les dones a l’art permet conscienciar els infants sobre la importància de la igualtat i promou el desenvolupament d’un lideratge ètic i respectuós.

Les obres d’art creades per dones són també un estímul per a la creativitat i l’expressió emocional. A través d’elles, els infants poden explorar temes com la identitat, la diversitat, la justícia social o la llibertat personal. Aquest treball afavoreix un aprenentatge significatiu i connectat amb les seves pròpies experiències, pensaments i emocions.

A més, introduir la perspectiva de gènere a través de l’art contribueix a desenvolupar una mirada crítica sobre la història. Els infants poden entendre com, al llarg del temps, les dones han estat silenciades o menys valorades en el món artístic, i reflexionar sobre les dificultats que han afrontat per obtenir reconeixement. Aquest tipus de reflexió els capacita per analitzar el passat i el present amb consciència i compromís.

Conèixer la història de l’art de manera completa, incloent-hi les aportacions de les dones, ofereix als infants una comprensió més rica de la cultura i una valoració profunda de la diversitat. És una manera d’educar no només en coneixements, sinó també en valors i actituds que els acompanyaran al llarg de la vida.

Treballar l’art amb perspectiva de gènere en totes les etapes de l’escola no només enriqueix l’educació dels infants, sinó que contribueix a la construcció d’un món més humà. Aquesta mirada forma part del compromís de les escoles FEDAC per educar ciutadans i ciutadanes crítics, empàtics i capaços de transformar la societat des del respecte i la igualtat.