A les escoles FEDAC donem molta importància al desenvolupament de les destreses lingüístiques i comunicatives dels nostres alumnes des d’educació infantil fins a secundària i batxillerat. Ho fem de manera transversal a les diferents àrees de coneixement i especialment a l’activitat complementària d’oratòria. Aquest curs a més a més, hem potenciat l’oratòria a les nostres escoles amb la implementació de la Guia Pedagògica d’Oratòria (GPO).
L’oratòria la podem definir com la capacitat d’utilitzar les habilitats orals de parlar i escoltar. Aquest ensenyament explícit de l’oratòria a l’escola és de vital importància per dues raons principals: la primera perquè és quan té lloc el desenvolupament cognitiu dels infants i la segona és perquè és el moment en què aquests es preparen per a la seva participació en el món. Els estudis posen de manifest que un infant que no té una experiència lingüística rica, veu reduïdes les seves oportunitats d’aprofitar el seu aprenentatge. A més a més, està demostrat que la qualitat del llenguatge primerenc facilitarà a l’alumne futurs assoliments curriculars. És per això que els joves que sortiran de l’escola havent desenvolupat aquestes competències comunicatives, aquestes impactaran en el seu assoliment educatiu, la seva confiança social i el seu èxit laboral.
És per això que a les aules de les escoles FEDAC eduquem futurs infermers, enginyeres, escriptors, fusters, treballadors socials, dissenyadors, cuiners… i segurament també estem desenvolupant els talents de nous perfils professionals que encara no existeixen. Però un fet és clar: en el món actual, les habilitats comunicatives prenen cada cop més rellevància i estan molt valorades, tant en l’àmbit personal com en l’acadèmic i professional.
El que fem a l’escola és crear oportunitats d’aprenentatge pràctiques que permetin als infants i joves practicar l’oratòria de manera regular. Aquestes oportunitats poden incloure debats en classe, presentacions orals, dramatitzacions i tota mena d’activitats que fomentin la comunicació efectiva i la col·laboració. Treballem seguint el marc de les habilitats de l’oratòria plantejades per l’estudi de la Universitat de Cambridge el qual planteja un marc d’habilitats que categoritza en quatre pilars:
El treball de l’oratòria i la comunicació a l’escola no només afavoreix les destreses lingüístiques i comunicatives de l’alumnat, sinó que també és una eina molt valuosa per aprofundir en l’autoconeixement i l’autoregulació personals, que ens ajuden a relacionar-nos amb el món durant tota la vida.
Conscients d’aquesta realitat, a les escoles FEDAC ja fa diversos cursos que desenvolupem l’activitat complementària d’Oratòria amb el nostre alumnat. A partir de les activitats implementades a l’aula en els darrers anys, un equip d’educadors FEDAC de diferents etapes educatives ha liderat un treball d’anàlisi i reflexió des de la realitat educativa en què es troben els docents a les escoles per desenvolupar la una Guia Pedagògica d’Oratòria.
La Guia Pedagògica d’Oratòria de les escoles FEDAC parteix també de les aportacions de diferents teories científiques vinculades al desenvolupament de les habilitats comunicatives, així com del treball pedagògic en l’àmbit de l’oratòria de la Universitat de Cambridge.
Aquesta guia vol ser una eina de suport per als educadors FEDAC, facilitant-los coneixements i una base pedagògica per regular l’aplicació de l’oratòria a l’aula. L’objectiu és que els docents tinguin al seu abast recursos formatius que els ajudin en el seu rol per potenciar els aprenentatges i les habilitats comunicatives de l’alumnat.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola