Com a alumnes, sovint ens preguntem quin serà el nostre lloc en el futur. Veiem com el món canvia ràpidament i ens adonem que no n’hi ha prou amb seguir un camí estàndard marcat per exàmens i notes. Necessitem una educació que ens ajudi a descobrir les nostres habilitats, que ens permeti explorar allò que ens apassiona i que ens prepari per afrontar els reptes amb creativitat i confiança.
Per això, creiem que és fonamental posar més èmfasi en la descoberta de talents, en un aprenentatge basat en l’elecció i en un sistema d’avaluació que ens faci créixer en comptes de limitar-nos.
L’electivitat: una aposta per les passions
Molts cops, tenim la sensació que les nostres opcions acadèmiques són determinades per un sistema rígid que no sempre té en compte les nostres capacitats i interessos. La selectivitat, les notes i els filtres acadèmics sovint ens fan sentir que només hi ha una única manera de tenir èxit.
Però, i si l’educació es centrés més en l’electivitat? Poder escollir les matèries i els camins que realment ens motiven ens ajudaria a trobar sentit a què estudiem. Quan aprenem allò que ens interessa de veritat, ens sentim més compromesos, desenvolupem millor les nostres habilitats i estem més preparats per afrontar el futur.
Ikigai: trobant el propòsit de vida
Ens preocupa acabar estudiant o treballant en alguna cosa que no ens ompli. No volem seguir un camí per inèrcia, sinó trobar un propòsit que ens faci sentir realitzats. Aquí entra en joc el concepte japonès d’ikigai, que combina allò que ens agrada, allò en què som bons, allò que el món necessita i allò pel qual podem ser recompensats.
Descobrir el nostre ikigai no és fàcil ni passa d’un dia per l’altre. Per això, creiem que l’educació hauria de donar-nos més espais per conèixer-nos a nosaltres mateixos, per experimentar, per créixer i prendre consciència. No es tracta només d’estudiar per aprovar, sinó d’entendre què ens fa sentir útils i realitzats.
L’avaluació formativa: un model per al creixement constant
De vegades sentim que les notes són només números que no reflecteixen realment el que sabem o el que som capaços de fer. Un únic examen pot determinar el nostre futur, però això no vol dir necessàriament que hàgim après de veritat.
Per això, defensem una avaluació que ens ajudi a millorar en lloc de jutjar-nos. L’avaluació formativa, que ens dona retroalimentació contínua i ens permet regular-nos sense por al fracàs, ens sembla molt més útil. Si podem aprendre sense la pressió constant d’una nota definitiva, ens atrevim a provar coses noves, a equivocar-nos i a créixer. Això ens prepara molt millor per al món real, on el més important no és memoritzar, relacionar, comprendre, explicar, innovar i trobar solucions.
Volem una educació que ens ajudi a construir el nostre futur amb seguretat i motivació. Un sistema més flexible, que ens permeti descobrir el nostre talent, escollir el nostre camí i aprendre sense por a l’error, ens prepararia molt millor per als reptes que vindran. No es tracta només d’obtenir títols, sinó de trobar allò que ens fa sentir plens i capaços d’aportar alguna cosa valuosa al món.
Som alumnes de FEDAC Lleida i estem cursant el Bat Pro, un batxillerat que ens permet desenvolupar les nostres habilitats i orientar-nos cap al futur amb un aprenentatge més pràctic i personalitzat. Aquí som nosaltres mateixos, els aprenentatges són profunds i estem disposats a transformar el món donant el millor de nosaltres.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola