L’alumnat de 4t d’ESO de la matèria optativa de Biologia i geologia ha tingut l’oportunitat de treballar de manera experimental mitjançant tècniques emprades per la biotecnologia, el procés de la transformació bacteriana.
El passat 9 d’abril la científica Laura Moya, dins el programa AMGEN transferciència va visitar la nostra escola i de manera conjunta amb l’alumnat de Biologia de 4t d’ESO van dur a terme la pràctica de laboratori de la transformació bacteriana.
La transformació bacteriana és un procés de transferència de gens que ocorre de manera natural en alguns bacteris i que es pot provocar de forma artificial en altres. Aquest fet és aprofitat al laboratori per la manipulació genètica de microorganismes amb finalitats concretes. Els bacteris transformats són emprats en biodegradació, en agricultura, en medicina… N’és un exemple, la seva utilització per produir insulina humana, emprada actualment per tractar pacients amb diabetis, una malaltia genètica en la qual els gens responsables de la producció d’aquesta hormona al pàncrees no funcionen correctament.
En el nostre cas, hem introduït a bacteris d’Escherichia coli material genètic utilitzant un plasmidi com a vector amb l’objectiu de conferir a aquests, característiques que fins ara no tenien com la resistència a l’antibiòtic ampicil·lina i la possibilitat d’emetre un color verd brillant quan són exposades a la llum ultraviolada després d’haver rebut el mateix gen que les meduses fosforescents que emeten fluorescència en la foscor.
L’experiment es va dur a terme seguint tots els passos d’un protocol establert, proporcionat per la investigadora. Com no pot ser d’una altra manera en ciència i per respondre a les preguntes que ens vam fer a l’inici de la recerca, es van seguir els passos del mètode científic per tal de verificar o refutar les hipòtesis inicials.
Amb l’anàlisi dels resultats obtinguts, els nois i noies van emetre unes conclusions que en la majoria dels grups de treball van permetre verificar les hipòtesis plantejades a l’inici de l’experiment. Cal tenir en compte que, l’error experimental, existeix.
L’experiència va estar molt satisfactòria i l’acollida per l’alumnat, excel·lent.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola