El Dia Internacional de la Llengua Materna fou aprovat a la Conferència General de la UNESCO del novembre de 1999 fixada pel 21 de febrer. En aquesta data s’entrega el premi Linguapax, en defensa del plurilingüisme.
La UNESCO promou la diversitat cultural i lingüística per a les societats sostenibles. Treballa per a preservar les diferències de cultures i idiomes que fomenten la tolerància i el respecte cap als altres.
Les societats multilingües i multiculturals existeixen a través de les seves llengües, que transmeten i preserven els coneixements i les cultures tradicionals de manera sostenible.
Per tot això, FEDAC es va sumar a aquesta celebració donant visibilitat a la diversitat cultural de l’escola i enriquint-nos tots plegats fent les següents propostes educatives.
L’alumnat d’infantil va celebrar la diada dedicant una estona del “bon dia” a parlar de la llengua materna. A la tarda van gaudir ballant i cantant cançons en diferents llengües. Després es va realitzar un carnet temàtic de la llengua materna amb l’objectiu de conèixer la diversitat de llengües que tenim a la classe. El carnet temàtic contenia salutacions en les llengües dels nens i nenes de la classe.
L’activitat que van dur a terme a l’etapa d’educació primària va ser la creació d’un diccionari visual a partir d’imatges de l’àmbit escolar i anomenar-les segons les diverses llengües maternes que trobem en l’alumnat a l’aula.
Tant els alumnes de P5 i P6 com els de secundària van participar en un taller de cal·ligrafia on van plasmar en un mural de grans dimensions paraules proposades, senzilles i quotidianes en diferents llengües. Es va treballar la salutació, el comiat, l’agraïment i l’estima, entre d’altres.
L’alumnat de secundària també va realitzar activitats per donar èmfasi a la interculturalitat i la diversitat lingüística. Es va generar una conversa a partir d’un vídeo, “El poble que perd la seva llengua, perd la seva identitat”, que convida a la reflexió sobre com ens enriqueix la diversitat de llengües que tenim al món.
Després de veure el vídeo, es va iniciar diàleg al voltant del tema. L’alumnat va explicar les llengües que parla a casa i va compartir, amb la resta, les paraules que coneix.
Els alumnes van gaudir molt de les activitats proposades durant la jornada i van poder cultivar el sentiment de pertinença i d’empatia a la comunitat. Gràcies, gracias, thank you, شكرا, 谢谢, شکریہ, mulțumesc, მადლობა
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola