Vallcalent, 40 - 25006 Lleida

973 28 25 63

LA GAMIFICACIÓ

LA GAMIFICACIÓ

Què és la gamificació?

La gamificació és una metodologia d’aprenentatge que es pot utilitzar a l’aula per a dissenyar experiències d’aprenentatge perquè siguin viscudes com un joc. Els infants i joves adquiriran aprenentatges a través d’una experiència lúdica.

Les diverses propostes de gamificació a les aules són conegudes pel seu objectiu principal, l’educació. Dins l’ensenyament, el seu enfocament és molt precís: traslladen les dinàmiques pròpies dels jocs, tradicionals o no, i els videojocs a les aules de totes les etapes educatives.

Què aporta als alumnes?

Aquesta nova eina fa que el mètode d’aprenentatge dels continguts sigui més atractiu per a les noves generacions d’alumnes, adaptable al ritme d’aprenentatge de cada estudiant, al seu entorn més proper i a la realitat del seu dia a dia. Utilitzant la gamificació, el professorat adapta i transforma les clàssiques tasques que abans s’utilitzaven per avaluar el progrés dels seus alumnes. Si se segueix la tònica dels videojocs, els estudiants han d’anar superant reptes per poder avançar o guanyar, és a dir, ser avaluats. A través de la gamificació es potencia la confiança, la interacció, l’accessibilitat i la motivació, de manera que es converteix en una eina didàctica que pot utilitzar-se a totes les etapes educatives.

La gamificació posa a l’usuari, en aquest cas els nostres alumnes, en el centre d’atenció, ja que ha de participar d’ella de forma directa. S’aconsegueix substituir d’aquesta manera la tradicional classe magistral, on el mestre és el focus, per un tipus d’educació més atractiva, en què l’alumne és conscient del seu progrés d’aprenentatge i gaudeix aprenent.

S’ha de tenir també en compte que la gamificació és una important eina de socialització i cohesió de grup que permet al docent que lidera l’activitat observar les diferents relacions que s’estableixen a l’aula i que amb altres tipus d’activitats és més difícil d’advertir. 

Quins beneficis ens aporta la gamificació en l’àmbit educatiu?

  • Crea experiències significatives i motivadores
  • Augmenta la participació dels alumnes en l’aula
  • Inclou l’alumne en el procés d’aprenentatge
  • Consolida coneixements i reforça habilitats
  • Proporciona nous models d’aprenentatge
  • Ajuda a acceptar i tolerar l’error
  • Proporciona un feedback continu
  • Fomenta la persistència
  • Estimula l’alumne a enfrontar-se al desafiament

Com a conclusió, podem afirmar que tot i que la gamificació implica per part del professorat dedicar una bona part de temps a la preparació i introducció de canvis en la programació tradicional de les matèries, per la bona actitud dels alumnes i la motivació que demostren davant aquestes propostes, els resultats que actualment s’obtenen són satisfactoris.

Aprenentatge a través del joc.
CreaEscola Quality Certificate for Education Website